Welke lijst is geschikt voor borduurwerk ?

• Nieki

Ik wil zelf mijn borduurwerkjes gaan inlijsten. 

Op het oude forum stond hierover ook een topic, maar hierin worden niet al mijn vragen beantwoord.

Welke lijst is geschikt om borduurwerk in te lijsten? 

Ik ben van plan in te lijsten op (zuurvrij) foam board met dubbelzijdig plakband. Dit is aanzienlijk dikker dan een foto of poster en de lijst moet voldoende ruimte hebben. 

Kan ik een willekeurige wissellijst kopen bij de Ikea, Xenos, Blokker, Hema etc of heb ik een baklijst nodig?

Ik twijfel nog of ik wel een glasplaat zal gebruiken. Op het oude forum las ik dat iemand kraaltjes gebruikt om te voorkomen dat de glasplaat de kruisjes plat drukt. Heeft iemand tips& trucs?

• Willemijn

Eigenlijk heb ik nooit op zuurvrij karton gelet.

Ik heb een aantal schilderijtjes en geboortetegels ingelijst, maar tot nu toe is er niets aangetast.

Wel zorg ik voor een wat diepere lijst, zodat er wat ruimte is, want borduurwerk is vrij dik.

Ik span het met draad en als het borduurwerk groter is, dan plak ik het met breed plakband.

Groetjes,

Willemijn

• Nieki

Tja ik zou het graag LATEN inlijsten, maar ik vind dit te duur. De laatste keer kostte het inlijsten 120 euro ! Borduren is ‘maar’ een hobby.

@Tina, waarom volume vlies gebruiken? En waar is dat te koop?

@Mijna, waarom moet de rand van de lijst aan de voorkant breed genoeg zijn? Kan een smalle lijst niet?

• Nieki

Bedankt voor al jullie reacties. Ik moet het maar gewoon gaan doen. Ik heb op youtube filmpjes gevonden en een instructie van Lanarte (http://www.lanarte.com/nederlands.asp?A1PID=84PDBJ) waarbij overigens niet gespannen wordt.

• Willemijn

NOu Sylvie, ik vind je een echte doorzetster.

Maar hoe doe je verschillende werkjes bij elkaar in een lijst???

Aan elkaar naaien? Of stoffen randjes er tussen zetten en er een soort quilt voor aan de wand van maken?

Groetjes,

Willemijn

• Nieki

Tina

Hallo Monique,

Ik ben ook zelf aan het inlijsten geweest.

Heb bij Ikea een paar wissellijsten gekocht met een lijst die wat dieper is.

Heb zuurvrij karton bij de lijstenmaker gekocht en met zuurvrij dubbelzijdig plakband gewerkt.

Op de kant waar het borduurwerk komt heb ik eerst op de maat van het karton een lapje volume vlies gelegd.

Dit was een tip uit een borduurwerkboek.

Ik ben tevreden over het resultaat.

Zie foto bij mijn naam.

Ben benieuwd of er andere reacties met tips komen.

succes

Tina.

Gebruik je nog iets dat als afstandshouder tussen het glas en het borduurwerk dient? Karton of iets dergelijks?

Het volumevlies maakt het oppervlak wat onregelmatig.

• Nieki

Tina,

Ze hadden bij mijn plaatselijke handwerkzaak maar 1 soort vlies. Als ik kijk op bordura.nl kan ik wel 's de dikste variant hebben van het volume vlies.

Maar ook bij dunner vlies zal je borduurwerk toch wat bollen of niet? Je spant het borduurwerk immers om de randen van het karton/board.

Ik heb nu afstandshouders van 3 mm geplakt, maar volgens mij heeft het geen nut en komen de kruisjes nog gewoon tegen de glasplaat aan. Temeer omdat de achterwand wel goed moet worden aangedrukt om de zijkanten van het opgespannen borduurwerkje goed aan te sluiten vanweg het bollen van het volumevlies. Ook omdat het volumevlies zacht is denk ik dat de afstandshouders pas houvast hebben als ze aankomen tegen het karton/board waarom heen het borduurwerkje heen is gespannen. Dan mag ik wel afstandhouders van 1 cm plakken…..

Jammer, want het effect van het volumevlies vind ik wel mooi. 

Is vlieseline hetzelfde als volumevlies? Of zou ik nog ook vlieseline dus zonder ‘volume’ kunnen proberen?