rasteren.. hoe doen jullie dat?

• Christine P

Hallo

Ik begin binnenkort aan iets nieuws.(zodra het pakket binnen is)

Een behoorlijk druk patroon met vele kleuren van dimensions.

Afmetingen 41x30 cm.

Een groot patroon (voor mijn doen :D)

Nu is mijn vraag….hoe kan ik me het telwerk eenvoudiger maken?

Door te rasteren?

Dat doe je door lijnen te trekken met een uitwasbare stift, of met garen lijnen maken toch?

Zijn er ook andere methodes, of doen jullie nooit rasteren?

Ik zou graag willen weten wat jullie het makkelijkst vinden, als je werkt met een groot en druk patroon.

Bedankt alvast voor het meedenken.

gr. Christine P

• Tina H

Christine,

Voor een raster gebruik ik altijd gekleurd garen. (Geen rood i.v.m. afgeven)

ik maak een raster van 10 x 10 kruisjes.

kost even tijd maar je hebt er veel gemak van.

Geen probleem meer met een groot telpatroon.

Het garen knip ik al bordurend weg.

Voor mij is dit de makkelijkste manier.

Lijnen trekken met stift of wat dan ook vind ik niet prettig.

Groetjes

• Mijna

Christine wat leuk dat je weer gaat borduren.

Welke stof heb je? Waarom zou je willen rasteren?

Persoonlijk raster ik nooit, geef hooguit midden van de lap in lengte en breedte aan tenzij ik twijfel

aan een patroon. In het laatste geval rijg ik wat extra draden maar nooit voor 10x10 kruisjes oid.

Dimensions pakketten ken ik niet inhoudelijk. Mocht je besluiten te gaan rijgen kies dan voor een klosje

kleurecht (merk) garen zoals Goldmann oid.

Doorlopen van garens kan eventueel voorkomen worden door het toevoegen van kleurdoekjes zoals bijv.

ColourCatcher:http://www.colourcatcher.nl/

Sinds ik hier en noodkreet ivm doorgelopen shirt plaatst gebruik ik niet anders. Wit, rood, zwart, alles gaat bijelkaar

in 1 trommel/wasbeurt.

• Christine P

Hoi..allemaal

Bedankt voor de tips.

Tina..is dat een niet fijn idee, om met stift op het stof te werken,heb je het wel ooit uitgeprobeerd?

Het leek mij de gemakkelijkste manier. En de snelste:D

Of komt het wel eens voor dat de stift zich niet goed verwijderd?

Mijna…16 counts aida is de stof.

Het lijkt me fijn om een beetje houvast te krijgen op zo'n grote lap.

Dat het goed zit met tellen.

Ik heb altijd de neiging om het tien keer na te checken of het nog wel klopt.

Zie jij het rasteren met een stift ook niet zo zitten?

Dan kies ik geloof ik voor rijgen,als dat toch prettiger is.

gr. Christine P:

• Joke

Ik heb ook een groot patroon van Dimension gemaakt en ook niet gerasterd.

Het midden opgezocht en dan naar rechts onder geteld. Daar begonnen en af en toe natellen.

Proberen om iedere keer een soort blok af te maken zodat je het dan beter kunt bekijken of er iets fout zit.

Succes!!!

• Dora

Ik raster nooit. Ik maak een kopie van het patroon en gebruik een markeerstift om de gedane kruisjes af te strepen

• Ester-oma-pi-jo-ti

ik raster ook nooit,

wel rijg ik de omtrek ff met een draad per tien kruisjes en markeer de 100 tallen…

• mirjam5787

Ik raster praktisch altijd. Zonder rasteren gaat gewoon fout omdat ik dan schijnbaar “niet” kan tellen.

Ik raster altijd met naaigaren in een felle kleur. Met fluoricerend oranje of groen bv. maak ik hokjes van 10 x 10 kruisjes. De middenlijnen markeer ik met een andere kleur. Dus bv oranje en de rest met groen.

Voor mij werkt het perfect op de lange termijn.

• Lieny

Ik raster alleen een groot patroon met een uitwasbare stift,vakje van 10x10 kruisjes bevalt me prima.

Deze stiften zijn wel alleen uitwasbaar in koud water/sopje.

groetjes,Lieny

• Mijna

16 count is gelijk aan waar ik 30 jaar borduren op borduur en voor mij (nog steeds met hulpmiddelen) goed te doen.

Net 6 kruisjes op 1 cm.

Christine, jij moet gaan doen waar jij je prettig bij denkt te voelen.

Zelf ben ik anti gekleurd kleermakerskrijt, verdwijnstiften, kalkeerpapier voor stoffen ed.

Dan maar rijgen als het nodig is.

Waar denk jij aan mbt tot fout gaan? Als je toch min of meer hokjes van 10 kruisjes aan gaat houden

kan er toch niet zo heel erg veel fout gaan?