aida

  • Martine

    Hallo,

    Wie heeft ooit geborduurd met aida van Permin of Copenhagen. Ik ben namelijk op zoek naar aida, die heel zacht is en heel fijn geweven is. Het moet wel 7 kruisjes per cm zijn. Dit kan ik nog borduren met 2 draadjes.

    Groetjes en alvast bedankt voor jullie reactie

    Martine

  • Mijna

    Permin stoffen zijn toch altijd goed? Hier in NL een tijd moeilijk verkrijgbaar geweest.

    Ik heb geen idee hoe dit nu is.

    Voor mij word het steeds moeilijker om aan Zweigart te komen. Ik zie steeds vaker

    Beijer stoffen in de winkels.

    Aida 7 van Zweigart kan ik je wel een stukje van toesturen. Beijer heb ik voor Abstract in huis, hier

    knip ik liever niets van af.

    Je zou naar Elburg moeten kunnen gaan. Mekka vwb borduurstoffen. Niet enkel Zweigart, Permin ed.

    maar ook voor ons minder bekende, stoffen. Frans, Duits. Bielefelder zou je bijv. eens moeten kunnen voelen.

    Ga hier maar eens een poosje surfen: http://www.borduurpakketten.nl/

  • IneVM

    Martine,

    Het enige aida wat ik heb is van Zweigart, wel 7 bosjes/cm.

    Maar het is erg stijve stof. Ik borduur er mijn grote ABC van Gigi op.

    Heeft wel als voordeel dat het na het borduren en opstrijken met een vochtige doek weer superglad is.

    Van Permin heb ik een stuk linnen. Ook dat is opzij gelegd omdat het zo heel erg stijf is.

    Zachte aida, zoals jij beschrijft ken ik alleen van vroeger op school.

    Daar maakten wij onze eerste kruisjes op.

    Verdere merken ken ik niet. Ook niet die Mijna noemt.

  • chanita

    Aïda krijg je heel makkelijk zacht door het te kreuken tussen je handen.

  • Annelies van D

    Naald&Draad in Roermond heeft heel zachte en soepele aida 18count.

    Staat niet op de website maar je kan gewoon je bestelling per mail doorgeven.

  • Martine

    Bij Naald en Draad heb ik ooit die aida 7 kruisjes gekocht voor mijn Jan Houtman borduurwerken. Maar hun verzendkosten zijn wel heel hoog. En om speciaal naar Roermond te rijden, vind ik wel wat ver. Toch hou ik Naald en Draad in mijn achterhoofd. Dit als ik in de buurt ben.

    Groetjes Martine

  • Mijna

    Jacquelien borduurde 30 jaar Borduren op Beijer's linnen:

    http://stitchalongwithmijna.blogspot.nl/2010/11/jan-houtman-30-jaar-borduren-update.html

    http://www.beijer-bv.nl/

    Hebben ook prettig verwerkend haakkatoen ed.

    Oerdegelijk en Hollands fabricaat.

    Cor en Geke uit Elburg staan vandaag de dag ook op beurzen.

    Ik weet dat ze dan ook minimaal coupons borduurstof meenemen

    (toen ik er in februari was hadden ze net een beurs gedraaid en moest

    voor me worden uitgepakt).

    Ik blijf er bij: borduurstoffen moet je zien, ruiken, proeven bij wijze van en niet online gaan bestellen

    als je de kwaliteit niet kent. Verander je van merk proberen een klein stukje in bezit zien te krijgen en

    uitproberen voor je meters gaat bestellen.

    Ik heb aardig wat stukken Zweigart aida 5 en 6, Lugana 28 count geborduurd en nog nooit problemen

    met stugheid ondervonden. Geen doorgeprikte vingers of wat dan ook.

    Wél ben ik van mening dat je op aida 7 geen volledig vol geborduurde lappen moet beginnen zoals een HAED,

    Abstract oid. Lappen worden, hoe zal ik het omschrijven, hard, stug, te vol. Maak je een fout die je achteraf ziet

    is uithalen geen pretje. Ik heb dit destijds met “Flesjes klein en Fijn”, de kleine uitvoering van Jan Houtman

    ondervonden en ben toen van ellende maar opnieuw begonnen. Andere stof, weliswaar ook aida 7 en terug bij af:

    http://stitchalongwithmijna.blogspot.nl/2009/10/jan-houtman-flesjes-klein-en-fijn.html

    Meningen zullen wellicht verschillen, aida 7 is voor geurzakjes, naaldenboekjes ed perfect te doen. Ook voor

    grotere lappen die niet volledig vol geborduurd worden.

  • Mijna

    Martine,

    waarom kun je aida 7 van Permin wel zien? Grotere gaatjes oid?

    Hou er aub rekening mee dat gaatjes stof per rol kunnen verschillen.

    Zal er van af hangen hoeveel ápret, stijfsel “pap” is toegevoegd?

    Waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt. 1 gram verschil bij wijze van

    kan een groot verschil maken.

  • Martine

    Allemaal heel hartelijk dank voor jullie advies.

    Mijna, je hebt gelijk dat je eerst moet voelen, ruiken enz. Maar er zijn hier in de buurt geen borduurwinkels met uitgebreide keuze. Er is 1 winkeltje, waar je misschien aida 7 en 6 en ook 5 kunt vinden, maar dan heb je het ook gehad. Of hier in België winkels zijn met een uitgebreide keuze ???. Nederland lijkt me hier wel de ideale “place to be” voor. Zou ik dan wel willen combineren met … . Of ik moet mijn man kunnen overtuigen om naar de beurs in Zwolle te rijden????

    Ik heb hier wel nog wat voorraad. Nog een heel grote lap aida 7, maar dan gemarmerd, stug, en verwarrende stof. Ook heb ik hier 2 lappen zachte aida 7 liggen voor 2 Jan Houtman werken (die hou ik hiervoor graag gereserveerd).

    Heb hier ook nog 2 grote lappen een fijn geweven stof (6 kruisjes) liggen. Is dezelfde stof als mijn “A Love Song” borduurwerk. Dit zowel in wit, als in off-white.

    Liggen hier ook nog 2 lappen fijn linnen. Beiden 5,5 kruisjes, 1 lap 5,5 mt lang licht groen, 1 lap 5 mt licht blauw. Zou ik ook kunnen gebruiken. Maar aida is wel makkelijker om “vol” te borduren.

    Borduren met 2 of 3 draadjes, maakt eigenlijk niet uit. Ja met 3 draadjes heb je meer garen nodig, maar met een voorraad van ruim 6000 strengen originele DMC, is dat geen probleem.

    Een heel grote voorraad garen, maar ik moet wel heel dringend zwart en wit bestellen. want die heb ik voor mijn strandtas allemaal opgewerkt. Die ga ik alvast bestellen bij de spinnerij bestellen. 1,10 € per streng en vanaf 50 € geen verzendkosten (ook voor België). Hun had ik ook gemaild ivm de stof voor een HAED en zij stelden een aida 6-6,2 voor, anders zou het te proppend worden. Te borduren met 2 draadjes.

    Groetjes allemaal en nog een fijne dag

    Martine

  • Mijna

    Zelf zou ik ook voor aida 6.2 gaan. Ben blij dat ook Spinnerij dit advies geeft.

    In gedachten zag ik me gisteravond weer op Flesjes Klein en Fijn en aida 7 ploeteren.

    Te vol, te vast, ging aardig tot ik uit moest halen. Geurzakjes ed borduur ik allemaal

    en zonder extra moeite op aida 7.Realiseerde me ook dat het nog steeds ingelijst moet worden maar waar het ligt?

    Aters is toch niet zo gek ver bij je vandaan? Ik zweer dat ze meer hebben dan in de webwinkel vermeld:

    http://www.aters.com/ Waarom bel je ze niet?

    Wij hebben destijds gelopen van Antwerpen CS, mocht je per auto gaan kun je vlakbij en gratis parkeren,

    vraag ze voor deze info. Ik heb destijds niet echt op stoffen gelet, rollen lagen er plenty. Ons doel waren toen

    de Spaanse garens.

    Ik ben er niet op uit om klanten bij Spinnerij weg te halen/houden maar gesteld dat je naar Aters zou gaan

    zou je wellicht gelijk DMC mee kunnen nemen? Ook zij vragen 1,10 euro voor een streng:

    http://www.aters.com/index.php/bestel-online.html

    Neem gelijk een paar strengen Spaanse garens mee om uit te proberen en je kunt misschien (heb geen idee of kleuren

    met DMC overeen zullen komen) een volgende HAED met grote aantallen van dezelfde kleur aan 0,80 per streng borduren?

    Pool - borduurpakketten.nl was afgelopen winter ook voordelig met DMC, ze komen nu ook naar de Handwerkbeurs in Zwolle:

    http://www.borduurpakketten.nl/

    Mocht je DMC via het web gaan bestellen benadruk dan dat je van een gelijk verfbad wil gaan ontvangen.