Bericht hierboven korte uitleg in NL

• Splinter

Beste prikbord(st)ers,

Zoals jullie vast gemerkt hebben, hebben we op dit prikbord momenteel dagelijks last van 1 of meerder spammails. (In Engels en/of Frans)

Helaas kan ik niet achterhalen of enige blokkeringsmaatregelen op dit soort spam effect hebben en we dus relatief enkele berichten zien doorkomen, of dat de blokkering totaal niet werkt.

Wat ik wel heb gezien (aan de hand van e-mailadres dat steeds erg op voorgaande lijkt en aan de hand van steeds identiek IP-adres) is dat betreffende SPAMMER zich in USA zou moeten bevinden. En dat we van 1 SPAMMER vooral last hebben.

Vandaar dat ik het eens probeer met een bericht speciaal gericht aan hem. Het bericht boven dit bericht dus.

Misschien heeft het effect. We zullen het zien…

Wat ik vooral aan hem probeer duidelijk te maken: je verspilt je tijd en moeite door hier berichten te plaatsen.

Met vriendelijke groeten,

Splinter

PS iedereen dank voor niet-klikken op links in vreemde berichten (en het rapporteren ervan hoewel ik momenteel het prikbord aardig goed in de gaten houd)

• Petra

vorige week kreeg van “googlechrome” een melding op mijn computer, om niet op 'n bepaalde site (prikbord borduren) te klikken i.v.m. een virusbesmetting..

met vr. gr. Petra

• jochrimar

Die melding heb ik ook gehad.

• Splinter

Bedankt voor deze melding.

Wat ik vermoed is dat niet het prikbord op zich besmet is (geweest), maar dat Googlechrome heeft kunnen zien dat er links naar virus-websites hier geplaatst zijn.

Dit zullen dan zeer waarschijnlijk de links in de berichten van de SP-AMMER geweest zijn.

Zeer ernstig, en dan zeker het advies: NIET KLIKKEN OP LINKS IN VREEMDE BERICHTEN.

Ik zal even kijken hoe de vlag mbt vreemde berichten hier vanavond ‘bij hangt’ en morgenochtend, en dan Startpagina al dan niet verzoeken tot striktere maatregelen.

- Splinter

• Mijna

Die heb ik gemist. Slordige zaak. Het is toch je Firewall die je niet verder laat gaan of heb ik dit mis?

• Splinter

Mijna Schreef:

——————————————————-

> Die heb ik gemist. Slordige zaak. Het is toch je

> Firewall die je niet verder laat gaan of heb ik

> dit mis?

Ik ben geen antivirus-expert, maar zover mij bekend houdt een firewall en antivirus-programma niet tegen dat je naar een foute website surft. De firewall en anti-virus programma houden zaken van buitenaf tegen die richting de PC geladen worden. Dit werkt echter niet altijd perfect, omdat er feitelijk pas gehandeld wordt door de PC-bescherming als er binnengedrongen wordt op de PC en/of er al enige foute software op geladen is.

Trucje dat nog weleens kan werken: kopieer het webadres, en vul het bij Google in in het zoekveld. Als een website fout is, dan weet vaak Google dit wel.

Overigens is de Amerikaan niet de enige SPAMMER hier momenteel. De Franse berichten van de laatste tijd komen uit Jangzhou, China. Vandaag heb ik er toevallig weer eentje onderschept binnen 6 minuten van plaatsing. Ik denk niet dat iemand anders dit bericht gezien heeft (rond 14:24u). Was toen ook vrij rustig hier op het prikbord.

We zullen zien hoe e.e.a. komende tijd gaat.

Maar de waarschuwing blijft: bij vreemde berichten (en berichten mochten ze komen waarvan de boodschap te mooi is “goedkope UGGS etc.”): NIET OP LINKS KLIKKEN.

Alleen klikken op links van berichten van bekende gebruik(st)ers hier.

(en dan nog opletten waarheen je surft)

- Splinter

• Splinter

Splinter - Mfave Schreef:

> Vandaag heb ik er > toevallig weer eentje onderschept binnen 6 minuten

> van plaatsing. Ik denk niet dat iemand anders dit

> bericht gezien heeft (rond 14:24u). Was toen ook

> vrij rustig hier op het prikbord.

>

Correctie: ik zie nu in mijn postvak dat Dora dit bericht gemeld had. Er was dus toch bezoek op het moment dat ik dacht dat hier op het prikbord verder niemand was (behalve de spammer uit China dit keer).

- Splinter

• Foxy50

Helaas heeft de waarschuwing, ondanks al je inspanningen, niet geholpen, Splinter. Grrrrrrr, je zou ze!

Groetjes en sterkte!

Nel (Vos)