HAED

• Martine

Ik zou graag een HAED borduren. Ik zou dit doen op aida 6.3 kruisjes met 2 draadjes. Kan dit of beter niet doen? Waar kan ik het best online deze aida bestellen. Kleur: wit of off white. Wil de stof per meter kopen, zodat ik wat voorraad heb voor de volgende werken. Aida borduurt makkelijker, mijn ogen worden er niet beter op. Ik wil echt borduren met 2 draadjes.

Graag jullie advies.

Alvast bedankt Martine.

• Lieny

Hallo Martine

Heb je al uitgerekend hoe groot je HAED wordt met 6.3 kr ?

Als er veel zwart in zit zou ik niet met een draad werken schijnt teveel door.

en met veel confetti steekjes weet ik niet of het fijn werkt met 2 draadje,misschien te propperig?

Vaak is bij een HAED geen stof meer zichtbaar,dus wat dat betreft zie je de kleur niet meer.

Ik gebruik 20 count aida= 8 kr en een garendraadje.

De stof kocht ik hier,is een betrouwbaar adres,maar er zijn er natuurlijk veel meer

http://www.hardanger.nl/

groetjes,Lieny

• Martine

Hallo Lieny,

Het werk is 400 x 294 dus bij 6.3 kruisjes wordt dit ongeveer 64 cm op 47 cm. Er zit niet veel zwart in, maar is een vrij donker, somber doek.

HAECH5236 - Shepherd's Chief Mourner

Nog een bijkomende vraag: Hoe ver ga je met je draad om een steek met dezelfde kleur te borduren, of hecht je veel af en aan?

Waarom ik graag zou borduren met 2 draadjes, is de manier van aanhechten met een lus.

Mijn Jan Houtman ABC, is geborduurd op aida 7 kruisjes met 2 draadjes, dit is een niet volledig dicht geborduurd werk. Aida 7 voor een HAED is niet te doen, wel met 1 draad, en dat wil ik niet.

Alvast bedankt voor de reactie

Martine

• Dora

Als ik het patroon zo bekijk zitten er geen kwart-steekjes in, dus aida is geen probleem. 16 ct kun je met 2 draadjes borduren. Als je met een lusje begint scheelt dat natuurlijk wel de aanhechtingen en wordt je werk minder dik. Confettiesteekjes maak ik (als ik al eens een keer met 2 draadjes borduur, vind het verschrikkelijk) met 1 draadje en doe dan elk steekje 2 keer.

• Martine

Hallo Dora,

bedankt voor deze informatie. Inderdaad geen kleine steekjes.

Borduur jij steeds met 1 draadje? Op welke count van stof doe je dit dan. Is dat geen gepriegel, en vermoeiend voor de ogen. Of werk je dan met een loep (die heb ik hier ook, en gebruik hem regelmatig)

Groetjes

Martine

• Dora

Martine, als ik op aida borduur doe ik dat het liefst op 18 of 20 ct. dus 7,1 of 7,8 steekjes per cm. Ik gebruik ook wel 16 ct (6,3 steekjes). Dan probeer ik met 1 draadje te borduren, als dat niet goed dekt, zoals bij de gekleurde katten, dan moet het helaas wel met 2 draden.

Verder borduur ik op linnen van 12,6, 13,5 en 14 draden per cm. Momenteel borduur ik op 16 draads linnen.

Ik gebruik bij het fijnere werk een opzetloep op mijn bril. Ik wissel mijn borduurwerken wat af zodat ik niet elke dag hoef te ‘priegelen’ .

• chanita

Bij het met 1 draadje aanhechten prik ik meestal door de draad. Dan zit het ook vast. Momenteel ben ik op 12 draads stof bezig met zijde.

Dat is dikker dan DMC en kan daarom makkelijk met 1 draadje. Meestal borduur ik op 13 draads stof. Heel luxe, zonder loep.

• Lieny

Wat aan en afhechten betreft,steek ik nu verder door als toen ik pas begon met een HAED borduren,5 a 6 kruisjes

ik werk steeds in een vierkantje van 10x10 kr.en borduur hierin elke kleur,en steek dan de draad naar het volgende vierkantje

Zo hou je een goed overzicht.

na wat youtube filmpjes te hebben bekeken kwam ik erachter dat het wel heel anders werken is dan bij bv een merklap.

Kijk maar eens:

http://www.youtube.com/watch?v=XKEo8-rVrXU&list=PLFC2FB5FBDD168432

• Mijna

Martine,

met welk merk garen ga je dan borduren? Huidige DMC heeft een vleug; is 1 kant uit getwijnd. Voel maar eens aan een draad.

Door met lus te gaan werken strijk je 1 draad tegen de vleug in. Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven.

Garen valt geborduurd mooier uit zonder lus begonnen.

Ik voel altijd aan een draad voor ik h'm door de naald haal.

Waarom ga je niet aan Efteling beginnen?

• Martine

Hallo Mijna,

Ik ga het borduren met DMC. Het probleem is dat ik echt niet voel hoe de richting van de draad is. Hoe ik ook probeer ik voel niet echt een verschil. En dat is een probleem, zelfs als je maar met 1 draad borduurt.

Waarom deze HAED, om speciaal verzoek van mijn man. Hij heeft, het is niet te geloven, dit patroon gekozen. En niet alleen hij vindt het mooi, ook ik vind het iets hebben. Vandaar deze keuze. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet meerdere werken onder handen neem. Maar ik ga wel proberen, de werken die er nu nog onafgewerkt bijliggen, toch verder af te werken.

De efteling, ooit zal het er wel van komen. Het nieuwe patroon van de efteling vind ik heeeeeeeeeel mooi. Als we deze winter naar “winter efteling” gaan, hoop ik het er te kunnen kopen.

Groetjes, Martine