heb een vraagje?

• Petra

..over “inlijsten” van borduurwerken… met gespiegeld.. ontspiegeld.. of helemaal géén glas..

wat zie je liever .. voor- en nadelen .. of een kwestie van smaak?

als voor ik mezelf mag spreken..

heb in de loop van de tijd ervaren dat door gespiegeld glas de borduur-steekjes “sprekender” zijn…

zoals bij merklappen met diverse soorten steekjes in één lap… of nu b.v. target="_blank">“de theepot” met een “hardanger-kleedje

nadeel hiervan is een evt. weerkaatsing van de omgeving …

in vergelijking met ontspiegeld glas..kan bij een bepaalde lichtinval en hoek target="_blank">de afbeelding wat “wazig” worden.. of kan soms zelfs helemaal “verdwijnen”..

heb om het e.e.a. te voorkomen ooit zelfs “museumglas”.. target="_blank">(b.v. bij het amish-meisje) “geprobeerd”..

deze glassoort is aanzienlijk duurder dan gewoon gespiegeld glas ..en qua helderheid vind 'k het zelfs minder mooi!

.. ben benieuwd naar jullie ervaringen :)

groetjes, Petra

• petraB

Petra, ik heb bijna 7 jaar gewerkt bij een lijstenmaker en ons advies is altijd om gewoon glas te nemen

omdat bij ontspiegeld glas je werk altijd wat wazig wordt, toch zeker als er een passe partout gebruikt wordt want dan zit je werk er nog iets verder achter

museum glas is er ook in verschillende soorten trouwens, misschien dat het een beter zal passen dan het andere

maar dat is echt wel duurder

zonder glas is misschien wel heel mooi maar je borduurwerk wordt erg snel vuil, dus dat is alleen aan te raden als je het

zelf steeds wilt wassen en opspannen

mijn oud werkgever zit tegenwoordig in Gouda, een kei in het inlijsten van borduurwerk trouwens

ik vind het nog altijd erg jammer dat hij verhuist is met zijn winkel

groetjes

Petra

http://petrabuurmans.nl

• chanita

Ik heb zelf ruim 15 jaar schilderijen ingelijst en mijn advies was ook altijd gewoon glas.

Als mensen anders wilden, natuurlijk geen probleem.

Bij ontspiegels glas heb je er, volgens mij, alleen wat aan als je er speciale belichting rechtstreeks op zet en anders vind ik het veel wazigen = minder mooi worden.

Zonder glas kan prima als het niet in een ruimte hangt waar gekookt, of gerookt wordt.

Voor een baby kamer of slaapkamer kan het makkelijk, want daar wordt het niet vies.

Graag zou ik nu nog inlijste, maar de lijstenmaker die de lijsten voor mij maakte moest zijn pand uit, en omdat hij 67 was is hij niet opnieuw begonnen.

Indien iemand nog iets ingelijst wil hebben, dan kan ik dit nog steeds, alleen ik kn niet meer aan lijsten komen.

• Ester-oma-pi-jo-ti

wij verkochten vroeger bij de gashandel matt o bell glas voor inlijsten, ook een matte soort

Ontspiegeld glas (Reflo, mat-o-bel) wordt gebruikt voor fotolijsten om de schittering van felle lampen op de foto tegen te gaan.

De dikte is 2mm en de maximale afmeting is 90 x 160 cm. Leverbaar in enkel en tweezijdig ontspiegeld.

• Petra

súper bedankt allemaal !!..

• Tina H

Ik kreeg van de lijstenmaker het advies geen ontspiegeld te nemen.

• Ria uit Almere

Ik ben heel eigenwijs en gebruik nooit glas

Het vuil worden valt reuze mee en als ik ze moet wassen hang ik weer wat anders op zo wissel ik lekker af

• miniplusser+

Heeft iemand ooit plexiglas ervoor gebruikt ?

Weet niet hoe het resultaat hiervan is. Wellicht dat dit iets is ??

Bij Poppenhuizen wordt het vaak gebruikt om een ruimte af te schermen voor stof.

Zelf heb ik het voor ph gebruikt voor vitrines te maken ed.

Groeten

• Mijna

Lang, langer geleden ging alles achter ontspiegeld glas.

Toen werden verschillende soorten glas op je borduurwerk gelegd en bij wijze van het geschitter van lampen op je borduurwerk

zo ongeveer op je ingepraat.

Er is ondertussen zoveel veranderd (ook lampenbollen).

Vorig jaar heb ik echt mega veel in laten lijsten.

Gekozen voor “gewoon glas” (met het oog op het waarschijnlijk tijdelijke karakter) voor Woezel en Pip en glas waar lood uitgehaald is voor de resterende (blijvende) werken.

Ik koos toen wel glas voor een donker huis met weinig lichtinval van buiten; van verhuizen was toen nog geen sprake.

Oude borduurwerken met ontspiegeld glas heb ik uitgegraven. Ik had uien gekocht om het glas goed schoon te maken maar

het zou me net verbazen als die ondertussen al op zijn. Het was zo ontzettend warm boven.

Ondertussen verhuisd naar een fijn en heel erg licht huis heb ik geen idee hoe de borduurwerken nu tot hun recht zullen komen.

Ik zal je mijn bevindingen laten weten zodra de borduurwerken opgehangen zijn - dit kan nog even duren.

Van meeste werken komen tzt foto's op het SAL blog.

• Fenneke

Heb toevallig vorige week wat laten inlijsten. Ik heb toen gekozen voor anti reflectie glas 70% UV werend. Ze hebben daar een werk hangen met verschillend glas ervoor. En ik vond dat bij deze mijn borduurwerk het mooiste uit kwam. Ander glas spiegelde teveel, een ander maakte alles gelig.

Denk dat het ook persoonlijk is, wat je zelf het mooiste vind.

groetjes Fenneke

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/1385362_558366534213349_1962251721_n.jpg

Het lijkt op de foto of het werk er niet recht inzit, maar dat komt dus door de foto (vraag mij niet hoe, maar krijg het niet goed op de foto)