Vandaag heb ik van een tante een lap gekregen die mijn oma op kostschool bij de nonnen gemaakt heeft tussen 1904 en 1907. Hij is nog in goede staat en zat opgerold in een plastic zak.
Het is een lap met een lengte van ongeveer 6 meter en hij is iets meer dan 30 cm breed. Er staan allerlei patronen zoals alfabetten in kruissteken en andere figuren in andere steken op geborduurd. Ook is er bijvoorbeeld een zakje met een knoopje op gemaakt en een soort broekgulp met een knoopje. Verder staat er in grote sierletters op “Souvenir de ma jeunesse” en dat hij gemaakt is in het pensionaat (volgens mij is dat een chique naam voor een meisjeskostschool ) in Best is gemaakt tussen 1904 en 1907. Ook staan de voornaam en achternaam van mijn oma in sierletters op. De lap bestaat uit een heleboel losse lappen van ongeveer 32 cm bij 50 cm, die steeds met een stuk band wat een beetje lijkt op kantloswerk aan elkaar gemaakt zijn. Soms is het ook net alsof ze gewoon met de hand aan elkaar gemaakt zijn en soms zit er een soort bandje van haakwerk tussen…
Mijn vraag is of iemand dit soort lappen kent en er meer over kan vertellen waarvoor ze gebruikt werden en hoe je zo'n lap noemt (een merklap of stoplap of zoiets dergelijks?) Ook vraag ik me af of hoe ik deze lap het beste kan bewaren, want in huis ophangen is door zijn enorme lengte geen optie, anders had ik dat misschien gedaan.
Ik ben erg benieuwd of iemand van jullie me hierover meer kan vertellen en zo niet waar ik dan eventueel met mijn vraag terecht kan.
Alvast bedankt voor de moeite