Woezel en Pip - Vier seizoenen af:

• Mijna

Het is me niet voor 1 februari jl. (begin nieuwe stageperiode) gelukt maar wel voor de diplomering.

Geborduurd voor mijn dochter die voor haar opleiding een stage als activiteitenbegeleider in de zorg moest gaan lopen.

Zij heeft zo ontzettend tegen het werken in de zorg opgehikt (sorry, gelukkig zijn er anderen die er anders over denken - iedereen kan niet alles willen/kunnen - stel je voor dat we allemaal het zelfde zouden doen en denken) en heeft ondertussen een hele goede tijd bij 12-14 jarigen in het Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) gehad.

Het was aan het begin van haar MBO opleiding voorspeld: "je kunt denken dat je weet wat je wilt gaan doen maar tijdens je stageperiode kun je van gedachten veranderen.

Je zult niet de eerste zijn". Het VSO heeft haar hart gestolen.

Ondertussen is zij gediplomeerd SPW4-er (Sociaal Pedagogisch Werker); dacht er over om een jaar geen opleiding te volgen maar her en der te gaan werken om er op deze manier achter te komen wat er nog meer te koop is en vervolgens weer aan het studeren te gaan. (Gelukkig) was zij vergeten dat zij in afgelopen januari al voor een vervolgopleiding had ingeschreven (maar ook af had kunnen zeggen) en gaat zij per september naar het HBO. Wat het haar daar zal gaan brengen/maken is nog een groot vraagteken. Wellicht SPH (Sociaal Pedagogische Hulpverlening) of iets anders. Zij had in het 2e jaar in kunnen stappen maar is vastbesloten er een jaar langer over te doen en gaat eerst eens een jaar aankijken wat haar mogelijkheden binnen het HBO zijn. Niet alleen kinder crisisopvang maar ook logopedie en andere richtingen blijven haar trekken.

Zij heeft nu een vakantiebaan (en een volle agenda) als invalster in de kinderdag- en buitenschoolse opvang verdeelt over 15 locaties (vliegende K.I.P (keep free if possible).

Het Woezel en Pip ABC heb ik als prettig en afwisselend ervaren: http://borduren.startpagina.nl/prikbord/12656301/woezel-en-pip-abc—eindelijk-af#msg-12656301

de vier seizoenen vond ik minder en niets voor mij. Geef mij maar letters in wat mij betreft 1 kleur. Maar goed, ik ben weer een ervaring rijker. Het pakket geeft veel garen mee - zelf ik (die regelmatig hersenloos borduurt en uit moet halen) heb voldoende garen over.

Ten overvloede wil ik melden dat ik geen plannen heb om het patroon te scannen of op een andere manier te delen. Dit patroon gaat in mijn verzameling.

Het gaat ingelijst worden (blank hout - brede rand en ontspiegeld glas - net 47 euro en leek me niet teveel) - ik laat het tzt na de vakantieperiode ingelijst zien.

Hier de foto's (het regent en ik kan vandaag niet doen wat ik zou willen doen) - ik ben nog naarstig opzoek naar een goed (en als het kan gratis maar wel legaal) fotobewerkingsprogramma en sta open voor tips en goede raad.

• riky

wat is hij mooi geworden toppie en petje af voor je dochter

liefs riky

• mathilda

Leuk dat je dochter heeft gekozen voor het HBO. SPH heeft mijn dochter en schoonzoon beiden gedaan (daar elkaar ook leren kennen).

Mijn dochter werkt al zo'n 10 jaar in een ge(be)sloten afdeling met jongeren tussen de 12 en 18 jaar. Daar heeft ze verder van alles en nog wat bijgeleerd. Ook geeft zij trainingen/cursus etc. daar heeft ze dus eigen werkdagen voor.

Mijn schoonzoon heeft eerst in de eerstelijns opvang gezeten van kinderen die vanaf 3 jaar, die uit huis gehaald worden en nog moeten worden onderzocht welke schade ze thuis hebben opgelopen. 5,5 jaar geleden gekozen voor opvang van jongeren (tot 18 jaar), die overal uit “gescheten”zijn.

Laat haar zich inderdaad goed bekijken en adviseren wat je allemaal met deze opleding kan gaan doen. Zelfs les geven tot aan het MBO met deze opleiding.

De 4 seizoenen Woezel en Pip is heel leuk geworden.

Gr. Mathilda

• Ester-oma-pi-jo-ti

Ook mijn dochter werkt in de hulpverlening als begeleidster van moeilijke pubermeiden

ook na de spw 4, anders kun je niet naar de sph

daar kun je de propedeuze halen voor nog hogerop zoals mn schoondochter ook heeft gedaan

met handicaps werken kunnen zoals borderline en adhd en pddnos, en weet ik wat niet meer

ook ex junks etc

t is een spannende job

t is niet niks en je moet sterk in je schoenen staan

maar ze vindt de onregelmatige diensten ook heerlijk om te doen

hogerop kun je door als manager of zoiets

maar m n docter heeft t al 4 jaar prima naar dr zin met dit zorgwerk

• Mijna

Ons kind was van de laatste SPW lichting - ondertussen bestaat de opleiding min of meer al niet meer.

Nu ga je gelijk gericht als klasseassistent oid studeren.

4 deed zij in 3 jaar - ik ben blij dat zij deze gevarieerde opleiding heeft kunnen doen.

Zij gaat OPGM (Orienterende Propedeuse Gedrag en Maatschappij) doen wat haar niet in dank afgenomen werd.

Begin deze week heeft zij een entreetoets moeten doen die vlgs haar gelijk was aan de toets voor MBO. Toets

werd gevolgd door een intakegesprek. Waarom ze niet gelijk naar het 2e jaar ging? Omdat ik niet weet wat ik wil gaan doen.

Omdat ik, zoals het er nu naar uitziet zal moeten werken tot mijn 70e als er tegen die tijd nog geld voor AOW en pensioen zal zijn.

Omdat ik zeker wil weten dat ik aan iets ga beginnen waar ik achter sta. Omdat ik niet met alle richtingen op de hoogte ben.

Omdat ik wil zien, ruiken, proeven en ervaren was haar antwoord. Een vriendin is omgepraat en gaat gelijk naar het 2e jaar en min of

meer gedwongen de gehandicaptenkant uit. Over 4 jaar ben ik net 23 en nog jong zat om voor de rest van mijn leven te gaan werken.

Goed, ze zal vrijstellingen krijgen en tussen ex-Havo studenten terecht gaan komen. Ze heeft veel bagage vanwege haar andere vooropleiding

en uiteenlopende stages. Als ze zich maar niet gaat vervelen vind ik alles best.

Werk wat zij nu doet zou ze ook niet voor de rest van haar leven willen doen - er zit voor haar niet genoeg in waar zij zich in kan uiten.

Voor vakantiewerk en haar cv is het zeer zeker goed.

• lieny

Mijna je dochter heeft(als het kan) groot gelijk om zich goed te orienteren,en dan nog blijft het moeilijk.

Onze jongste dochter heeft na de Pabo zo'n 6 jaar les gegeven,en vond het onderwijs toch lang niet alles,

vooral de zaken buiten de lesuren zag ze steeds meer tegenop.

Ze is in deeltijd een post-HBO opleiding gaan doen om te werken in de gezondheidszorg.

Ze werkt nu in een instelling voor kinderen met verstandelijke beperking en omgangsvorm problematiek.

Zij begeleidt ouders van deze kinderen in de thuissituatie.

Dit werk doet ze nu ook al weer een paar jaren,en is erg tevreden.

Deze 2e opl.heeft zoveel meer van haar gevergd,als moeder van 3 kleine kindjes weer terug naar een HBO opl.

groetjes,Lieny

Woezel en Pip zijn leuk geworden(vergat ik nog,sorry)

• MarionF

Wat zijn Woezel en Pip toch leuk

• Mijna

Lieny,

Ik kan me er iets bij voorstellen. Mijn dochter haaar ideaal was Pabo en kleuterjuf worden.

Tot ze stage op een speelzaal en bij kleuterklassen had gelopen.

Hele dagen dezelfde kids - kleuters zitten hier veelal (groepen 1 en 2 in klas) dus 2 jaar dezelfde kids voor je gezicht.

Dit ideaal was snel van de baan.

• caro

Mooi werk Mijna , en je dochter alle succes gewenst, met hart.groet,Caro

• prikkieprik

Beste Mijna,

Bij deze link kan je een mooi en gratis foto programma downloaden. als het goed is kan het eventueel ook in het Nederlands geinstalleerd worden.

http://www.gimp.org/

Het is helemaal gratis en legaal en je kunt er in principe hetzelfde mee als photoshop welke honderden euro's kost.

Leuk geworden hoor de 4 seizoenen, ook niet echt mijn smaak maar ziet er schattig uit.

Groetjes Prikkieprik