European Production Samplers - Sabine Taterra - nieuwsbrief + verzoek:

• Mijna

Ik kreeg onderstaande nieuwsbrief van Sabine Taterra:

Dear customers, dear friends of samplers!

first of all I would like to say, how grateful I am that YOU are my customers

The Sampler of the Month for November is my first Ackworth sampler, “Hannah Wallis 1802”. http://www.samplers-berlin.com/monat_en.html

I never thought that I would need your support because I'm just a humble cross-stitch designer. I received an increasing number of notes from customers that they had found my designs copied in the supply of needlework shops and on eBay. If you know about it, please let me know, because I want to defend myself against copying of my designs.

Perhaps you have already discovered that I work hard on “MFT 1696”… The next Nuremberg sampler will soon be available. http://www.samplers-berlin.com/soon_a_en.html

Hope you have a great weekend and a good start into the new week.

With kind regards,

Sabine Taterra-Gundacker

European Reproduction Samplers

Kufsteiner Str. 6

10825 Berlin

Tel.: +49-30-7517702

e-mail:sabine.taterra-g@t-online.de

www.samplers-berlin.com

of voor wie het niet kan volgen:

Beste clienten, beste merklapvrienden,

Om te beginnen wil ik jullie vertellen hoe dankbaar ik ben dat JULLIE mijn clienten zijn.

De merklap voor de maand november is mijn eerste Ackworth sampler, “Hannah Wallis 1802”

“Hannah Wallis 1802”. http://www.samplers-berlin.com/monat_en.html

Ik heb nooit kunnen denken dat ik jullie support nodig zou hebben omdat ik maar een simpele

kruissteek ontwerpster ben. Ik ontvang een stijgend aantal meldingen van clienten met de melding dat zij mijn ontwerpen

gekopieerd/vermenigvuldigd in de voorraad van handwerkwinkels tegenkwamen en eveneens op Ebay.

Laat me aub weten als je iets weet of tegenkomt omdat ik mezelf wil verdedigen tegen het kopieeren van

mijn ontwerpen.

Misschien heeft u al ontdekt dat ik erg hard werk aan “MFT 1696”… De volgende Nurenberg merklap zal

snel verkrijgbaar zijn. http://www.samplers-berlin.com/soon_a_en.html

Ik hoop dat jullie een geweldig weekend hebben en een goede start van de nieuwe week.

Met vriendelijke groeten,

With kind regards,

Sabine Taterra-Gundacker

European Reproduction Samplers

Kufsteiner Str. 6

10825 Berlin

Tel.: +49-30-7517702

e-mail:sabine.taterra-g@t-online.de

www.samplers-berlin.com

Uit de vlotte pols vertaald - iemand anders zou het misschien anders doen.

Ik ga er vanuit dat de vertaling duidelijk zal zijn.

Nieuwsbrief geplaatst op verzoek en na overleg met ST.

Eea is mi te gek voor woorden om als ontwerper je eigen ontwerpen onderweg gekopieerd tegen te komen

• Denise

Mijna,

Mijns inziens gaat er ontzettend veel tijd zitten in het ontwerpen van een borduurwerk.Als ik zo dit berichtje lees,dan is dit meer een noodkreet van haar.

Het is wel haar inkomen.

Als ik mij in haar verplaats,dan zou ik het ook niet leuk vinden,als men mijn patronen verkoopt of doorgeeft.Weer een nadeel van het internet.Het heeft goede dingen,maar ook heel veel nare dingen.

Toch denk ik,dat het een gebed zonder einde is.Op mijn zoektocht naar afbeeldingen of nummers of designers kom ik iedere keer nog weer sites tegen waar patronen vrij te downloaden zijn.Of ze kloppen,weet ik niet.En ik verdiep mij er ook niet in.Ik ga altijd voor complete pakketten,dan hoef ik ook niets bij elkaar te vergaren en kan gelijk beginnen.

Dat vond ik ook het lastige van de bankbiljetten: Je koopt hier het patroon,daar de stof en weer ergens anders het garen.Heel lastig!

Eigenlijk moet hier wereldwijd iets tegen gedaan worden.Maar zolang dat niet gedaan wordt,komt er ook geen definitieve oplossing voor.Daarbij komt dat niet iedereen weet dat er copyright op patronen zit.Het springt ook niet echt in het oog,als je een pakket koopt.

Goed van je,Mijna,dat je dit berichtje hier neer zet!

groetjes Denise

• Martine

Inderdaad. Wat je allemaal tegenkomt op het net. Maar kan men niet de personen vervolgen die dit allemaal op het net plaatsen. Men spreekt steeds over de personen die het downloaden. Ook de “eigenaars” van bep sites zoals: FilesTube - 4shared - Picasa - vooral die Russische sites. Als je die het zwijgen “gerechtelijk” oplegt, dan is er heel wat opgelost. Ik vind het jammer dat al die ontwerpers en ontwerpsters met zo'n nieuwsbrief aan de alarmbel moeten trekken. Het is broodroof. Het is zoals “de kat bij de melk zetten”. Maar wanneer je opzoek bent naar bv een bep. tijdschrift, is het heel handig dat je dit kunt downloaden om in te kijken. Dat ze dit dan online zetten OK, maar dan zonder patronen en eventueel op een 72dpi resolutie. Dit is goed te lezen op het scherm (en heb je een idee wat er in het tijdschrift staat), maar uitprinten, of verwerken is heel moeilijk leesbaar. Je kunt dan nog steeds achter het origineel aan via de krantenboer, via borduurvrienden of via zij die het origineel online verkopen. Dus het plaatsen van een afbeelding zou ik OK vinden, maar laat het patroon weg. Ook de handelaars die copies in hun winkel verkopen van bep. ontwerpers, gerechtelijk vervolgen. Via gerechtelijke weg, is het zeer makkelijk te vinden waar een copie is gemaakt, op welke machine.

Groetjes Martine