Herinneringsdoek 2e WO, het verhaal

• IneVM

Complimenten Karin!

Je zoektocht heeft een mooi resultaat. opgeleverd.

En ook al is de reden voor deze doek minder leuk, toch is het goed dat dit niet vergeten wordt.

Op de foto van het Schielandshuis lijkt het wel alsof de doek oorspronkelijk rechthoekig was. Dat dus het bevrijdingsdeel er later aangezet is. Dat lijk je ook te kunnen concluderen uit het verhaal van de conservator: “…en een aanhangsel onderaan…”

Deze zomer dus zelf maar eens naar Overloon. Want ik blijf het gevoel hebben dat ik deze lap al eens heb gezien. Of misschien de foto die zij daar hebben???

groetjes

Ine

• Mijna

Karin,

Wat mooi!

Ik heb nooit geweten dat het Schielandhuis in het centrum van R'dam te vinden is.

Zodra je weet of het doek permanent te bekijken is wil ik het graag weten.

23/6 ben ik in Rotterdam (zoals de zaken er nu voorstaan en kan nog wijzigen).

Als ik tijd over heb wil ik wel gaan kijken.

• Petra

Gewéldig leuk om te lezen, dat de intensieve zoektocht naar de herkomst van de *Herinneringsdoek 2e WO" het gewenste

resultaat heeft opgeleverd! MOOI speurwerk Karin!

Gr. Petra

• Ina

Hallo Karin,

Dank je wel dat je al dat speurwerk hebt gedaan.

Ik heb met veel bewondering dit traject gevolgd.

Wat een geweldig iets dat mensen in zo'n verschrikkelijke situatie toch nog de moet vonden om zo'n geweldig werkstuk te maken.

En dat wij na 60 jaar daarnog van kunnen en mogen genieten. Ik hoop dan ook dat het nog heel lang in ere zal worden gehouden.

Groetjes Ina

• lumi

Karin,

Dank je om ons op de hoogte te houden van je zoekwerk.

Echt de moeite om dit te lezen. Het houdt de geschiedenis levend.

Inderdaad wat hadden die mensen nog moed zeg, als wij gewoon

een slecht dagje hebben, lukt het al niet om te borduren.

Gr,

Mireille

• rina1

goede morgen;

Verbazend is het dat het doek boven water is gekomen.

geweldig; ik zou het graag in het echt willen zien.

de foto in het museum en de detail foto zegt al heel veel.

De opmerking dat het doek al sinds 1949 tot hun collectie behoort zet ook mij weer aan het denken

Maria van Hemert zou nl in 1949 zijn overleden, mogelijk dat zij het doek aan het museum heeft geschonken.

Helaas zijn er geen gegevens over Maria van Hemert op internet te vinden; tenminste je komt de naam wel tegen maar aangezien er verder niets bekend is over haar (geboren ed) is het moeilijk genealogisch te zoeken.

De vraagstelling en de foto aan het begin van de zoektocht heeft mij ook aan de puzzeltocht gezet. Genealogie wat een van mijn hobby's is, ben ik gaan speuren naar Jan Kamman; je komt wel eea tegen op internet maar toch te weinig gegevens om er een goed beeld van te krijgen. jammer; en van Maria dus al helemaal niets.

Ik zou de connectie tussen deze 2 mensen wel eens willen weten. maar daar zal wel niet achter te komen zijn.

gr rina

• kaja49

Hoi Rina,

Het doek is aan het museum schonken door Jan Kamman.

Er was een “relatie” tussen beide.

Hierover volgt nog een samenvatting.

Ik had het gisteren zo druk, dat ik daar niet meer aan toegekomen ben.

Misschien vanavond.

Karin

• Joke

Bedankt voor het zoekwerk en het verhaal.

Goed dat dit bewaard blijft.

• keno

Karin,

heel erg bedankt voor je zoekwerk. Ik vond het al een ingrijpend borduurwerk, maar met het verhaal erbij gaat het nog meer leven.

Bedankt,

Pauline

• Cath

Karin ,

wat geweldig dat je dit nu al hebt…

Het blijkt dan dat er maar 1 lap is en daar vele foto's van zijn…

Een mooi stukje geschiedenis….ondanks dat het in een noodjaar werd gemaakt..

Diegene die de vraag bij je heeft neergelegd (buitenland) zal zeker ook heel blij zijn

dit verhaal te horen te krijgen…..

Succes met het vervolg (als dat er komt)…..

Cath