Herinneringsdoek 2e WO, het verhaal

• kaja49

Oorlogsherinneringdoek

Om te beginnen wil ik vertellen dat ik er géén patroon van heb.

Hier was ik ook niet naar opzoek, het ging meer om het verhaal achter deze doek en waar het zich bevond

Nu het hele verhaal.

Ik ben begonnen bij Berthi Smith

Helaas kon zij mij niet verder helpen.

Een oproep op het prikbord http://borduren.startpagina.nl/prikbord/12185500/wie-herkent-dit#msg-12185500 leverde heel veel aanwijzigingen op, waarvoor hartelijk dank.

Veel musea aangeschreven. Allen reageerden.

De eerst positieve aanwijzing kwam van het Verzetsmuseum in Amsterdam, getekend door Jan Kamman en gemaakt door Marie van Hemert.

Daarna reageerde het Liberty Park in Overloon, . Zij waren in het bezit van een foto met een schriftelijke toelichting over het borduurwerk.

Van het Openluchtmuseum in Arnhem, kreeg ik de aanwijzing van een medewerker dat hij dacht, dat hij het origineel in het Schielandshuis in Rotterdam had gezien.

En jawel, vanmorgen kreeg ik het verlossend antwoord:

Naar aanleiding van uw vraag per mail over de borduurlap van Maria van Hemert naar ontwerp van Jan Kamman kan ik u het volgende mededelen. Dit voorwerp maakt sinds 1949 deel uit van onze collectie en heeft inventarisnummer 20293. De lap is in de jaren 1944-'45 gemaakt, het onderstuk dateert echter van na de bevrijding. Op onze website is de lap ook te vinden onder:

Ik weet niet of het doek permanent tentoongesteld is!

De conservator schreef o.a. het volgende:

De geborduurde lap is tijdens de hongerwinter gemaakt, zoals onderaan ook te lezen is: Gemaakt in het noodjaar 1944-45. Vlak na de bevrijding voegden de ontwerper, Jan Kamman, en de borduurster, Maria van Hemert, de datum van de binnenkomst van de Canadezen toe en een aanhangsel onderaan met een aantal karakteristieken van die bevrijding: het schip Lesto dat gevuld met voedsel op 5 mei de haven binnenvoer, de vliegende kruideniers, vreugdevuren, een soldaat van de binnenlandse strijdkrachten, de tanks en een jeep van de bevrijders en de vlaggen van de geallieerden. Op dezelfde manier -in korte typerende scènetjes- hebben zij de oorlogsjaren weergegeven.

Ik ga nog proberen een korte samenvatting te maken van de beschrijving die ik kreeg van het Liberty Park in Overloon.

Groetjes, Karin J.

• kaja49

Even deze link opnieuw http://collectie.hmr.rotterdam.nl/objecten/20293-1

Als het goed gaat zie je hier een rechtstreekse link naar het doek.

Karin J.

• Channah

Fantastisch Karin!

Ik neem aan dat je nog contact hebt met de conservator van het Schielandshuis: dan kun j meteen vragen of het doek permanent tentoongesteld is. En ik neem aan dat jij, nu je zoveel moeite hebt gedaan, een afspraak kunt maken om het ‘achter de schermen’ te bekijken mocht het niet altijd voor publiek te zien zijn.

Goed speurwerk van je! Heb je soms een archief- , documentatie- of bibliotheekachtergrond?

Groeten van Channah

• Channah

Even in de collectie gekeken, en geconstateerd dat ik hoognodig een keer naar Rotterdam met afreizen. :)

• kaja49

Channah,

Ik ben verpleegkundige geweest en werk nu als vrijwilliger een dagdeel per week op de scholengemeenschap bij ons in de mediatheek.

Verder beheer ik sinds een jaar als vrijwilliger de textiele collectie in Museum de Kantfabriek in Horst http://www.museumdekantfabriek.nl

Mijn grootste hobby is kantklosssen, maar heb een brede belangstelling voor textiel en door mijn werk in ons museum groeit mijn interesse meer en meer door alle moois dat er door mijn handen gaat.

Karin J

• Channah

Ik had het dus toch goed dat je een achtergrond hebt waar systematisch zoeken belangrijk is. :)

Zelf heb ik bijna 20 jaar in de Openbare Bibliotheek van Amsterdam gewerkt, en daarna - en dat was nog veel leuker - heb ik een aantal projecten gedaan bij het Stadsarchief van Amsterdam. Af en toe dus zijdelings met textiel, zowel in bibliotheek als archief.

Ik ben ook erg in textiel geïnteresseerd, vooral de etnische vormen. En daarnaast vind ik geschiedenis erg belangrijk, vandaar ook dat ik zo benieuwd was naar jouw onderzoek, waarin geschiedenis en een textiele werkvorm elkaar ontmoeten.

Ga je oveigens de informatie die je ingewonnen hebt nog doorgeven aan de eerder geraadpleegde bronnen?

Groeten van Channah

• Uffeltje

Toch een ( Heel mooi ) verhaal

achter z'on mooie doek

goed dit allemaal te kunnen lezen

• kaja49

Ja zeker.

Ik denk dat zij dat ook wel leuk vinden.

Karin

• jennewil

Leuk om de achtergrond te weten,ik was best wel nieuwsgierig.

Groetjes,Jennewil.

• caro

Super!!! Bedankt voor al je spitwerk, héél boeiend. Groet, Caro