Oorlogsherinneringdoek
Om te beginnen wil ik vertellen dat ik er géén patroon van heb.
Hier was ik ook niet naar opzoek, het ging meer om het verhaal achter deze doek en waar het zich bevond
Nu het hele verhaal.
Ik ben begonnen bij Berthi Smith
Helaas kon zij mij niet verder helpen.
Een oproep op het prikbord http://borduren.startpagina.nl/prikbord/12185500/wie-herkent-dit#msg-12185500 leverde heel veel aanwijzigingen op, waarvoor hartelijk dank.
Veel musea aangeschreven. Allen reageerden.
De eerst positieve aanwijzing kwam van het Verzetsmuseum in Amsterdam, getekend door Jan Kamman en gemaakt door Marie van Hemert.
Daarna reageerde het Liberty Park in Overloon, . Zij waren in het bezit van een foto met een schriftelijke toelichting over het borduurwerk.
Van het Openluchtmuseum in Arnhem, kreeg ik de aanwijzing van een medewerker dat hij dacht, dat hij het origineel in het Schielandshuis in Rotterdam had gezien.
En jawel, vanmorgen kreeg ik het verlossend antwoord:
Naar aanleiding van uw vraag per mail over de borduurlap van Maria van Hemert naar ontwerp van Jan Kamman kan ik u het volgende mededelen. Dit voorwerp maakt sinds 1949 deel uit van onze collectie en heeft inventarisnummer 20293. De lap is in de jaren 1944-'45 gemaakt, het onderstuk dateert echter van na de bevrijding. Op onze website is de lap ook te vinden onder:
Ik weet niet of het doek permanent tentoongesteld is!
De conservator schreef o.a. het volgende:
De geborduurde lap is tijdens de hongerwinter gemaakt, zoals onderaan ook te lezen is: Gemaakt in het noodjaar 1944-45. Vlak na de bevrijding voegden de ontwerper, Jan Kamman, en de borduurster, Maria van Hemert, de datum van de binnenkomst van de Canadezen toe en een aanhangsel onderaan met een aantal karakteristieken van die bevrijding: het schip Lesto dat gevuld met voedsel op 5 mei de haven binnenvoer, de vliegende kruideniers, vreugdevuren, een soldaat van de binnenlandse strijdkrachten, de tanks en een jeep van de bevrijders en de vlaggen van de geallieerden. Op dezelfde manier -in korte typerende scènetjes- hebben zij de oorlogsjaren weergegeven.
Ik ga nog proberen een korte samenvatting te maken van de beschrijving die ik kreeg van het Liberty Park in Overloon.
Groetjes, Karin J.