borduurraam gebruiken of niet

  • rina1

    wie kan me iets meer vertellen waarom men een borduurraam moet gebruiken

    ik borduur eigenlijk zonder raam; maar nu hoor ik dat je beter een raam kunt gebruiken; maar waarom dan.

    ik heb het idee dat dit helemaal niet lekker werkt.

    en als ik het dan moet gaan gebruiken; waar moet ik dan op letten als ik er een wil aanschaffen.

    heb ik een los raam nodig of een raam die je vast zet op tafel bijv.

    wie kan me hierin raad geven.

    alvast bedankt

    Rina

  • Anne de Vocht

    Als je met een borduurraam borduurt betekent dat ook dat je apart de naald van boven naar beneden en van beneden naar boven steekt.

    Dat gaat dan niet meer in een keer. Het gevolg is, zegt men, dat de steken mooier ‘liggen’. Maar ik vind het helemaal niet fijn werken en doe het bijna nooit. Alleen als het lapje zo klein is dat je het niet goed vast kunt houden.

    Er zullen vast borduursters zijn die zweren bij een borduurraam of -ring, maar ik werk er gewoon niet lekker mee.

    De keus is aan jezelf.

    Anne.

  • MarionF

    Rina ik gebruik mijn borduurframe alleen maar als ik over 1 draadje borduur of al ik hardanger borduur.

    Als ik geen frame zou gebruiken zou ik mijn borduurdraad wegtrekken en verdwijnt hij onder de stof i.p.v. dat hij er bovenop ligt.

    |Er zijn borduursters die altijd met een raam werken omdat ze vinden dat de kruisjes mooier zijn.

    Ieder heeft zijn eigen mening over een frame het is maar wat je prettig vindt werken.

    Ik heb mijn frame gewoon in mijn hand.

    Ik heb verschillende ronde borduurringen in alle maten en materialen maar het superframe is voor mij het beste frame wat ik ooit gekocht heb. Ik heb het hier gekocht.

    http://www.naaldendraad.com/index.php?id=19

    Hierbij een foto

  • lumi

    Ik heb het superframe gebruikt om te quilten.

    Voor het borduren gebruike ik de gewone borduurringen. Heb het ook geprobeerd zonder maar ben daar inderdaad ook op teruggekomen. Vind toch ook wel dat met ring mooier resultaat geeft.

    Ieder zijn keuze natuurlijk.

    Ik zou zeggen probeer de beide eens. Deze tip heb ik ook uitgeprobeerd en inderdaad je moet voor jezelf uitmaken wat het beste en makkelijkste en mooiste werkt.

    gr,

    Mireille

  • Mams van twee

    ik werk met een frame en een borduurring. De foto van de frame die hier al geplaatst is heb ik ook, ik heb deze bij magereman gekocht.

  • Natascha

    ik gebruik zelf geen frame en geen ring, vind het niet prettig om niet ‘door te kunnen steken’.

    Natascha

  • Carin

    Ik werk altijd met een frame zoals op bovenstaande foto en als ik hele kleine werkjes maak gebruik ik een houten raam.

    De steekjes maak ik evengoed in een keer, dus niet insteken naar achteren en dan opnieuw naar boven, maar gewoon insteken en meteen naar boven komen. De stof zit dan ook niet superstrak in het frame, maar een klein beetje met speling als je begrijpt wat ik bedoel.

  • caro

    Je MOET helemaal niets, het is een kwestie van uitproberen en er achterkomen wat je prettig vindt: oftewel het is puur persoonlijk. met hart.groet,Caro

  • harlingenelza

    Hallo Rina,

    Ik kan er helemaal niets mee beginnen.

    Ik wil het in mijn handen hebben.

    Je schijnt er heel mooi strak mee te kunnen borduren maar mij lukt dat niet.

  • Wil

    Na een artrose operatie aan mijn rechterduim, moet ik eigenlijk weer opnieuw leren borduren. Nu heb ik mij wel een nieuwe houding aan moeten leren. Maar zijn er medeborduursters die hier ervaring mee hebben en mij ideeën aan kunnen dragen hoe of wat. Wel of geen borduurraam. Ik ben met kleine bodrduurwerken bezig.