afwerken aan de achterkant

  • Natascha

    Ik heb een vraagje; hoe ‘hoor’ je de achterkant van een borduurwerk af te werken?

    Ikzelf werk de begin- en einddraadjes altijd weg onder de nieuwe steekjes, maar hoe hoort het nou eigenlijk volgens de ‘regelen der kunst’?

    Natascha

  • margreet vZ

    hai

    ik denk zelf dat je het doet zoals het hoort

    in de borduurbladen lees ik vaak dat het zo moet

    margreet vZ

  • Annelies van D

    Natascha,

    Ik doe het ook altijd zo,kan me ook niet voorstellen dat er nog een andere manier zou zijn………

    Groetjes Annelies.

  • margreet vZ

    jawel hoor

    een knoop erin :)

    zo deed ik het voordat ik een keer gelezen had dat je het onder de steekjes moest doen

    net zoals met aan hechten…nu doe ik het met een loop

    maar vroeger niet

    maar klachten heb ik nooit gehad hoor

    margreet vZ

  • Mijna

    Natascha,

    Er zijn borduursters waar je geen of nauwelijks verschil tussen voor- of achterkant

    kunt vinden.

    Ik denk dat iedereen zo zijn eigen manier heeft.

    Googlen leverde deze info op:

    www.cross-stitch-centre.co.uk/acatalog/tutorial.html

    1 of meerdere keren per jaar komt/kwam de Borduurdokter bij The Woolbag in Rijswijk. Ik verwacht dat Kitty een heleboel zou kunnen vertellen en laten zien.

    Ria Peters, ook geen onbekende bij The Woolbag weet ook heel goed wat mooi afwerken is en ik denk Chanita ook wel.

    Misschien kun je er een keer gaan buurten?

    http://thewoolbag.com

    Loopmethode wordt door meer borduursters gebruikt. Ze hebben mij altijd verteld dat je dan je draad tegen de haren instrijkt - garen zou 1 kant uit getwijnd zijn.

    Je borduurt dn met een enkele draad door je naald die je dubbel gebruikt. Je begint dan met een lus:

    http://crossstitch.about.com/od/perforatedpaper/qt/startwithloop.htm

    Zo borduurde Jan Houtman om maar een voorbeeld te noemen ook. Afhechten deed hij met drie stiksteekjes tussen de kruisjes.

    Ik zelf hecht begin en einddraad af en gebruik dus geen loopmethode.

    Je zou wel een stukje kunnen proberen op een proeflapje.

    In Dieteren waar we trouwens 11/7 met een paar meisjes naar toe gaan kun je ook hele mooie oude borduurwerken bewonderen op ook de afwerking.

    Groetjes en succes,

    Mijna

    Groetjes,

    Mijna

  • Marion F

    Natascha, ik probeer ook zoveel mogelijk in dezelfde kleur af en aan te hechten.

    Als ik b.v. begin met een rode draad dan laat ik een stukje draad hangen, ga kruissteekjes borduren, heb ik een stuk kruisjes geborduurd dan hecht ik de draad af in de kleur rood aan de achterkant.

    Zo probeer ik elke kleur af en aan te hechten.

    Gr. MarionF

  • Mijna

    Marion,

    Zo probeer ik het ook (met als resultaat dat ik aan- en afhecht als er zo ongeveer een borduurwerk klaar is.

    Ik hou rekening met het feit dat ik zoveel mogelijk naar beneden (tov van het werk) afhecht. Dus ga ik ook van tijd tot tijd door een andere kleur.

    Groetjes,

    Mijna

  • Monique.

    Ja zo doe ik het ook probeer altijd aan en afhechten in dezelfde kleur te houden.

    En Knoopjes zijn verboden bij borduren dan krijg je bultjes in je werk als je het wil inlijsten.

    Groetjes Monique

  • margreet vZ

    hai monique

    ik heb in het verleden…zoals ik al zei….veel met knoopjes gewerkt

    maar ik perste mijn werk altijd als ik klaar was

    en dan werden de knoopjes behoorlijk plat

    en bijna alles werd toen nog voor me ingelijst

    maar ik moet eerlijk zijn……weinig bobbels

    maar troost je :) ik doe het nu nog zelden

    alleen maar als ik met een enkele draad aan de gang ga

    is een heel klein knoopje…en het zit tenminste goed vast

    ben anders toch bang dat het los gaat……ik vind het altijd maar akelig dun

    groetjes margreet vZ

  • kemacaja

    ik hecht af met een klein knoopje. en doordat je het strijkt zie je niks.