inlijsten

• Mijna

Museumglas en ontspiegeld glas zijn denk ik het zelfde.

Ik heb altijd in laten lijsten met ontspiegeld glas en onlangs bij een lijstenmaker het verschil gezien tussen gewoon en ontspiegeld glas. Gewoon glas geeft een natuurlijkere weergave van gebruikte kleuren. Museumglas geeft geen weerkaatsing van zon- of lamplicht.

Bij een andere lijstenmaker heb ik glas gezien wat een 3D effect geeft. Heel erg mooi maar er hangt een prijskaartje aan.

Alles heeft zijn voor- en nadelen -ook qua prijs. Het is net wat jij wilt.

• Channah

Ja Janni, het is een prachtig ontwerp, en ik heb het destijds met veel plezier geborduurd. Ik had toen niet zoveel behoefte om het in te lijsten, maar nu ik het enige tijd geleden weer terugvond ben ik blij dat ik de dames van dit prikbord om raad gevraagd heb, en die zeiden allemaal: inlijsten!

Ja, dat museumglas heeft mijn lijstenmakerij. Zij hebben ook voor het Stadsarchief gewerkt, en ik dus ook, zij het ander terrein. Bij mijn afscheid daar kreeg ik twee reproducties uit een fotoproject dat ik geleid had, ingelijst in tentoonstellingslijsten, waarin echt bladgoud is verwerkt. Met die lijsten ben ik toen naar de lijstenmakerij gegaan omdat ik nog een aantal foto's wilde laten inlijsten, en anagezien die allemaal bij elkaar kwamen hangen moesten ze bij elkaar passen. Daar vanuit ben ik dus ‘verslaafd’ geraakt aan het museumglas.

Als je het patroon van de paardjes wilt hebben dan kan dat, want ik heb de Ariadne nog waar het instaat. Mail mij dan maar, mijn adres stat in mijn info.

Groeten van Channah

• Channah

Museumglas is zeer zeker níet hetzelfde als ontspiegeld glas. Zo geeft museumglas bijvoorbeeld, terwijl het ontspiegeld is, net zo'n natuurlijke kleurweergave als gewoon glas. En zoals ik al zei, het houdt ook nog eens de voor verkeluring verantwoordelijke lichtstraling tegen. Daarom wordt dit soort gals dus gebruikt bij tentoonstellingen van prenten, etsen, foto's etc.in musea, en daar heeft dit soort glas zijn naam dan ook aan te danken. Uit een vorig bericht kun je afleiden dat ik daar door werk ervaring mee heb. Als je dit glas eenmaal gezien hebt wil je niet anders meer. ik heb nog één ingelijste tekening met ontspiegeld glas, en nog een ingelijste ets met gewoon glas, maar die krijgen binnenkort ook museumglas.

• Mijna

Channah,

Ik schreef denk ik………..

Mijn laatst ingelijste borduurwerken dateren 1992/1993.

Ik weet niet beter of ik heb toen ontspiegeld glas besteld.

Annelies weet waarschijnlijk wel of ik ontspiegeld of museumglas gezien heb, ik ben bij haar lijstenmaker geweest.

Als ik het geld zou hebben zou ik voor het glas met 3D effect kiezen.

Borduren is geen, probleem werken in laten lijsten is een ander verhaal………..

Ik had ook niet alle reacties gelezen - helaas moet ik ook andere dingen doen.

• Channah

Dat ik ook - veel - andere dingen moet doen is de reden dat ik niet meer aan borduren toekom, en aan meer dingen niet die ik leuk of belangrijk vind. ;-)

Mijn lijstenmaker heeft mij het verschil laten zien tussen de mij bekende drie glassoorten. Tja, en doordat ik mij natuurlijk op het Stadsarchief nauw betrokken voelde bij de daar georganiseerde tentoonstellingen - bijvoorbeeld de tentoonstelling Rembrandt aan de Amstel, waarvoor zelfs per koerier etsen vanuit de VS gebracht werden - ben ik verpest wat inlijsten betreft, en wil ik het thuis ook op zijn mooist. Gelukkig houd ik niet van al te veel digen aan de muur, en eigenlijk helemaal niet van ingelijste borduurwerkjes, dus dat scheelt qua financiën. Maar ik maak mijn uitzonderingen. ;-)

• aussy

Ik gebruik meestal complete lijsten, ongeacht wat er inzit. Soms niet ik ze vast op schildersdoeken, dus zonder glas.

Groetjes Janneke

• MartineD

Ik ben gewoon voor de goedkope makkelijke standaardlijstjes gegaan met gewoon glas erin. Ik heb geinformeerd bij een lijstenmaker in Arnhem, maar dan was is 5x zoveel geld kwijt en dat heb ik nu gewoon niet. Ik heb daar wel verschillende glassoorten gezien. Geen idee natuurlijk hoe het heette, maar er was 1 soort glas die je helemaal niet zag! Leek net of er geen glas was, dat was toch wel erg mooi.

• Annelies van D

Mijna,

Je hebt gewoon en ontspiegeld glas gezien.Met ontspiegeld glas worden de kleuren “doods” vind ik zelf.

Groetjes Annelies.

• Mijna

Annelies,

Ik dacht dus goed.

Ik had het verschil nooit eerder naast elkaar gezien.

Ik heb nog geen idee voor welke glassoort ik ga kiezen.

Ik wil in rijkere dagen veel tegelijk in laten lijsten.

Groetjes,

Mijna

• Hanny Oma van Milan

Ik heb alles ingelijst met ontspiegeld glas en je borduurwerken worden niet stoffig of vies!

Hanny Oma van Milan