Borduurstof

  • Bridget

    Goedemorgen,

    ​Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraagje aan de meer ervaren borduursters.

    ​Al een paar jaar borduur ik op Aida stof en nu ben ik met de vier jaargetijden van Marjolein Bastin bezig.

    Ik heb dit pakket gekregen  en heb er zelf toch maar Aida stof bij gekocht omdat ik twijfelde of ik het mij wel zou lukken op de stof die bij het pakket zat.

    ​Nu is het bijna klaar en het is qua borduren heel netjes. Ik vraag me af of ik bij een volgend project toch niet beter een andere stof kan gebruiken omdat het resultaat dan nog mooier wordt.

    ​Maar welke stof is dan het makkelijkst na Aida om mee te werken? Ik zie vaak telstof en/of linnen en wat komt dan overeen met Aida 14?

    ​Misschien is er iemand die mij kan helpen? 

    ​Liefs Bridget

  • Bridget

    Dank jullie wel voor de antwoorden!

    Is het echt heel veel moeilijker dan Aida?

    ​Ik heb de lap die bij het pakket zat weggegeven en heb het nog nooit eerder geprobeerd op een andere aftelbare stof.

    ​Groetjes,

    Bridget.

     

  • Nieki

    Ik borduur uitsluitend op evenweave. In de meeste pakktten zit Aida die ik gebruik voor het maken van borduurkaarten.

    Ik vind Aida niet zo mooi om te zien voor de stukken die je niet hebt geborduurd. Te groffe stof. Voor het borduursel zelf zie ik geen verschil in te resultaat. 

    Qua borduren is het maar wat je gewend bent. Als je slecht ziet is Aida wel makkelijk te borduren.

    Ik gebruik altijd de 12-draads stof Monika van Eugen Ubelhor, te koop bij borduurspeciaalzaak Pool in Elburg. Soeple stof en geeft mooi resultaat. De stof is ook vekrijgbaar in 11-draads (aida 14 count)

    Je hoeft niet perse de stof van het origieel om te rekenen. Het patroon kan op alle stoffen geborduurd worden, alleen de afmeting van het borduursel is groter of kleiner dan het origineel. 

    Linnen is stugger borduren. De draden zijn wat meer onregelmatig. Ik vind het lastiger borduren. Resulaat is wel mooi, zeker als je het fijne linnen gebruikt.

    Voor mij zit dus de mooiheid vooral in de fiijnheid van de stof en niet in het soort stof.

  • Sylvia

    Ik borduur altijd op aida 14 count 5,4 kruisjes per cm. Soms ook op aida 5,5 kruisje per cm dan wordt het patroon heel iets kleiner maar niet minder mooi. Als ik een pakket koop gebruik ik altijd de stof die erbij zit, ook linnen.

    Mijn borduurwerken zien er echt mooi uit.

    Mijn advies is: borduur op stof die je het fijnste vind, de één borduurt op evenweave, de ander vind linnen weer prettiger.

  • Binta

    hallo,

    Ik borduur ofwel op linnen ofwel op aida 7 kruisjes ofwel op aida 8 kruisjes ( dan met 1 draadje )

    groetjes

    Binta

  • Sylvia

    Heb inmiddels wel een bril dan kan ik de fijne stof nog goed zien en borduren.

    Als een patroon te klein is, vergroten en werkt ook fijner.

    Nog steeds bezig met het Dimensions pakket, nooit gedacht dat er zo veel werk in zat, maar wordt wel mooi dat is ook weer fijn.