Wie doen er mee? Jan Houtman - ABC

  • Gerda

    Dag allemaal,

    Ik lees hier af en toe mee, maar heb helaas niet zoveel tijd, daar ik full-time werk en daarnaast ook nog een en ander aan vrijwilligerswerk doe. Ik ben 56 jaar, getrouwd, twee kinderen, vier kleinkinderen.

    Ik wil graag proberen hieraan mee te doen, maar ik weet niet of het me zal lukken.

    Het patroon heb ik enkele jaren geleden in Aerdt gekocht, toen Jan daar nog in goede gezondheid zat te borduren.

    groetjes,

    Gerda

  • Mijna

    Mathilda,

    Ook ik stel De Tijd uit.

    Het garen ligt al heel lang klaar - het is maar goed dat ik geen stof in huis heb.

    Ik heb nog meer gevonden - aan begonnen - jaren terug.

    Eerst wat U.F.O's af en dan weer wat nieuws beginnen is mijn stelling.

    Groetjes,

    Mijna

  • Mijna

    Gerda,

    Jij maakt zelf uit wanneer/hoeveel jij borduurt.

    Mijn ervaring is dat je meer borduurt als je iets met zijn allen aanpakt.

    Groetjes,

    Mijna

  • Gerda

    Ik vind het in elk geval heel erg leuk om mee te doen.

  • Gerda

    Mijn patroon heeft 21 pagina's, maar het aantal kruisjes is volgens pagina 21: 381 x 451 kruisjes en de afmeting wordt 55 x 65 cm.

    Zijn er dan zoveel verschillende patronen in omloop?

    Zoals ik al schreef: ik heb mijn patroon in Aerdt gekocht. In die tijd waren er nog maar een paar patronen op papier gezet.

    Gerda

  • Mijna

    Gerda,

    Heb jij een patroonuitgave van Naald en Draad óf van Handwerken zonder Grenzen?

    Volgens een interview met Jan in HzG 4/1989 zouden de maten van het geborduurde werk 49 x 70 cm zijn.

    Het was destijds als pakket te bestellen - stof aida 8 - stofmaat was

    70 x 90 cm. Stof was zodanig geknipt dat je ook voor een andere afwerking zoals een openzoom kon kiezen.

    Heb jij de kruisjes nageteld?

    Ik weet niet of ik vandaag aan natellen toekom.

    Ik zou voor wat extra strengen garen gaan als ik jou was. Ga jij zo fijn borduren? Moet je misschien een enkele keer uithalen (en dus garen weggooien)?

    Groetjes,

    Mijna

  • Gerda

    Ik heb mijn patroon enkele jaren geleden in Aerdt gekocht. In die tijd waren er nog maar een paar patronen op papier gezet, ik denk dat er toen een stuk of acht patronen te koop waren. Het zat in een witte A4-enveloppe. Zou kunnen dat Jan en Theo ze toen zelf misschien vervaardigden?

    Ik heb er ook maar 5 euro voor betaald.

    Ik heb toen meerdere patronen gekocht: rozenmerklap, tulpenmerklap, vriendschap, allemaal voor 5 euro.

    Net heb ik even de kruisjes geteld (kon mooi, want ik heb een vrije dag) en ik baal!!!

    In de hoogte zijn er 553 kruisjes en in de breedte 388, heel anders dus dan op het patroon vermeld staat.

    Op zich is dat niet erg, maar ik had de stof al geknipt, want ik had nog stof liggen van 7 kruisjes op 1 cm. Die kan ik dus niet hiervoor gebruiken.

    Wel vervelend dat het verkeerd op het patroon staat aangegeven.

    Voortaan ga ik bij elk patroon eerst daadwerkelijk de kruisjes tellen, voordat ik stof ga knippen of kopen.

    groetjes,

    Gerda

  • Mijna

    Gerda,

    Kun jij een foto van je patroon maken?

    De opgave van N&D zou dus ook niet kloppen?

    Ik ben bang dat ik vandaag niet aan natellen toe zal komen.

    Waarschijnlijk heb jij geen origineel patroon maar een copie gekocht?

    Groetjes,

    Mijna

  • Gerda

    Ik heb het patroon echt in Aerdt van Theo gekocht, samen met de andere drie die ik noemde.

    Net heb ik een paar foto's gemaakt, maar ik kan ze hier niet uploaden. Misschien wil jij mij mailen, zodat ik ze naar je toe kan sturen?

    groetjes,

    Gerda

  • Mijna

    Gerda,

    Ik heb je gemaild en ook een scan van mijn voorblad gemaakt:

    Naald en Draad patronen ken ik met een echte foto op het voorblad óf een

    gedrukte afbeelding van het patroon. Bij beiden zit er een originele dus echte sticker op het voorblad:

    Deze versie is van voor mijn tijd:

    http://link.marktplaats.nl/237691344

    Met schuifband en originele foto ken ik ze ook:

    http://link.marktplaats.nl/237690357

    Groetjes,

    Mijna