Afgelopen maanden heb ik veel tijd en energie besteed aan het hoe en wat van het zelf inlijsten van borduurwerkjes. Het was een hele zoektocht, maar ik ben zeer tevreden met mijn eigen inlijstingen (een opmerking die ik kreeg was ‘ziet er professioneel uit’).

Met dit topic veel ik graag mijn opgedane kennis en ervaring delen. 

Opspannen borduurwerk

Voor het opspannen van het borduurwerk wordt zuurvrij passepartout karton of foam(board) gebruikt.

Voor (kleine) borduurwerkjes waarvan het niet erg is dat ze na een aantal jaren mogelijk verkleuren, kun je ook niet zuurvrij materiaal gebruiken. Dit is goedkoper.Karton is stevig materiaal en goed verkrijgbaar in hobbywinkels, maar lastig te snijden.

Foam is zeer makkelijk te snijden en het opspannen van het borduurwerk kan met spelden.

Foam is in elke hobbywinkel te koop, maar helaas is zuurvrij foam zeer moeilijk verkrijgbaar. Het kan wel voor je besteld worden, maar dan wel per doos met 20 platen! Voor mijn inlijstingen heb ik (zuurvrij) foam gebruikt en dit bevalt zeer goed.

Foam is verkrijgbaar in 3 mm en 5 mm. Mijn voorkeur is 5 mm. Dit is steviger (zeker voor de wat grotere borduurwerken) en de bredere rand maakt het prikken van de spelden aanzienlijk makkelijker: ik kan goed de draden van de stof volgen en zo het borduurwerkje recht opspannen.

Wil je de 5mm foam gebruiken zorg dan voor een lijst die diep genoeg is.

Snijd het foam op maat door de glasplaat van de lijst op het board te leggen en om de glasplaat heen te snijden.

Positioneer vervolgens het borduurwerkje op het foam. Hierbij gebruik ik quiltspelden. Quiltspelden zijn makkelijk uit het foam te halen en opnieuw in te prikken.

Wanneer het borduurwerkje goed ligt op het foam vervang ik de quiltspelden door koploze spelden die ik helemaal in de rand van het foam druk. Gebruik roestvrije spelden!

In plaats van de spelden kun je het borduurwerk aan de achterkant met garen opspannen waarna de quiltspelden kunnen worden verwijderd. 

Omdat in de hoeken veel stof zit rijg ik de hoeken met garen vast.

 

Afstandhouders/verdiepingsprofielen

De kruisjes van het borduurwerkje blijven mooier als het borduurwerkje niet tegen de glasplaat wordt gedrukt, maar er enige mm afstand is tussen het borduurwerk en de glasplaat.

Ik heb wel ’s inlijstingen gezien waar de kruisjes geplet werden tegen de glasplaat en deze volledig misvormd waren. Niet mooi.

Voor het maken van een ruimte tussen de glasplaat en het borduurwerk worden afstandhouders ook wel verdiepingsprofielen genoemd (in het Engels: framespacers) gebruikt.

Er zijn zeer handige afstandhouders te koop, maar deze zijn prijzig en worden bovendien vaak per grote hoeveelheid geleverd (ik heb er 2 los kunnen kopen bij mijn plaatelijke lijstenmaker).

Veelal worden (restjes) zuurvrij karton of foam gebruikt als afstandhouder.Persoonlijk vind ik het snijden van zeer smalle reepjes karton of foam een crime. Ik versnijd veel en krijg een reepje nooit helemaal van gelijke breedte.

Bij mijn laatste inlijstingen heb ik uiteindelijk toch maar alle afstandhouders weer verwijderd. 

Ik weet dat borduursters ook alleen in de hoeken karton of foam plakken, maar ik vind de gapende opening die rondom het borduurwerk ontstaat niet mooi.

Zolang met het vastzetten van de achterwand het borduurwerk niet wordt platgedrukt wordt tegen de glasplaat, gebruik ik geen afstandhouders.

Bij te ondiepe lijsten waarbij de achterwand met een draaiveer wordt vastgezet, kan het borduurwerk tegen de glasplaat worden gedrukt. Dan zou ik wel afstandhouders gebruiken.

Wissellijsten

Voor het mooi inlijsten van een borduurwerkje heb je een lijst nodig met een wat grotere profielhoogte.

Van deze lijsten zijn er niet zoveel. De meeste wissellijsten (Blokker, Xenos, Hema, Action, Leen Bakker, V&D) zijn bedoeld om fotoos in te doen en hebben een profielhoogte van 10-20mm.

Het meest uitgebreide aanbod van wissellijsten is te vinden op internet.

Let goed op bijkomende (verzend)kosten.

Bij de keuze voor een lijst is de ruimte die overblijft voor het borduurwerk van belang. Immers in de lijst moeten naast het borduurwerk ook de glasplaat (2mm) en de achterwand (3mm) passen.

Achterwanden worden vastgezet met lipjes (flexpoints) of met draaiveren.

Het voordeel van lipjes is dat je zelf kan bepalen hoe strak je de achterwand vastzet tegen het borduurwerk.

Draaiveren worden vastgezet in een gleuf in de lijst. Bij een te ondiepe lijst/ruimte kan zo het borduurwerk tegen de glasplaat worden gedrukt. Draaiveren kun je eventueel verwijderen en de achterwand zelf met spijkertjes vastzetten, zodat je de achterwand wat losser kan plaatsen en het borduurwerk niet tegen de glasplaat wordt platgedrukt. Als de draaiveer ook het ophangoog bevat dan kun je de draaiveren uiteraard niet verwijderen.

Lijsten vanaf het formaat 30x40cm hebben doorgaans een kabelophangsysteem.

Borduurwerkjes hebben nogal afwijkende afmetingen en de wissellijsten hebben standaard maten (20x30, 30x40 etc).

Ik heb borduurpatronen waar geen passende standaard wissellijst voor te koop is (o.a. afmeting borduurwerk is 60x25cm).

Tip: borduur geen randen als de afmeting van het borduurwerk veel afwijkt van de afmeting van de lijst (bv rand borduurwerk is 25x30 en de lijst is 30x40).Hieronder enkele wissellijsten die ik heb gevonden die geschikt zijn voor het inlijsten van borduurwerkjes. Om een prijsindicatie te hebben heb ik erbij vermeld wat de prijs is van de lijst in het formaat 30x40cm.

1. Ikea Ribba serie (6,99 euro)

Profielhoogte 35mm, beperkt aantal maten verkrijgbaar, lipjes

(Lipjes waren in mijn geval te kort om de achterwand mee vast te zetten en de wand heb ik met spijkertjes vastgezet. Zonder afstandhouders en met 3 mm karton/foam i.p.v 5 mm zijn de lipje mogelijk wel te gebruiken)

2. Nielsen Apollo serie (ca 12 euro)

Verkrijgbaar in 10 maten, draaiveren en afzonderlijke tandhangers

(Bij mijn plaatselijke fotohandel is de lijst 30x40cm te koop voor 20 euro. Geeft weer ff een andere kijk op de verzendkosten die je ‘erbij’ betaalt.)

3. Switch-It Natural (ca 15 euro)

Verkrijgbaar in 17 maten, draaiveren en aparte hangers

4. Mavanti M240 (ca 22 euro)

Verkrijgbaar in 33 maten!

Draaiveren met ophangoog of kabelophangsysteem, ongelakt hout, de lijst heeft 2 gleuven en de buitenste gleuf geeft voldoende ruimte voor borduurwerkjes (zie ook foto hierboven geplaatst)

(voor particulieren niet direct te bestellen bij de Mavanti fabriek (wel af te halen); te bestellen via diverse internetsites)

5. Mavanti M200 (ca 17 euro)

Verkrijgbaar in 33 maten en diverse kleuren! De lijst is niet zo diep, maar ik vermeld de lijst hier toch omdat de gleuf achter in de lijst zit en er dus meer ruimte overblijft voor het borduurwerk.

Tot slot het eindresultaat: geboortetegels voor 2 zusjes met hondenliefhebbende ouders!